”Morden på Arsenalsgatan”


Sebastian Schildt, Nutida Svenskt Silver, 5-23 april

Orden fångar snabbt vår uppmärksamhet. Dagligen matas vi av rubriker om misshandel, våldtäkt och mord. Absurda handlingar som hela tiden sätts i fokus.

Detta absurda har en av vår tids mest uppskattade silversmeder, Sebastian Schildt, tagit fasta på med sin utställning ”Morden på Arsenalsgatan” som visas på galleri Nutida Svenskt Silver i Stockholm den 5-27 april 2008. Här får vi möta hans mästerligt smidda tillbringare i silver. Med former lika sköna som människans egna står de där likt utropstecken för livets värde. Men denna gång fångar Sebastian Schildts konstnärskap vår uppmärksamhet med ytterligare en dimension.  Totalförsvarets forskningsinstitut har med ett finkalibrigt vapen tryckt av skott efter skott. Rakt in igenom livet. Borta är tillbringarna som bruksföremål, nu står de där med sin nakna form, obrukbara och påminner oss om hur skört livet är. Hur fel det är att våldföra sig på något, kanna eller människa. Eller som Sebastian Schildt uttrycker det: ”Vad händer med vårt samhälle och vår kultur när vi tillåter våldet att ta så stor plats?"


Varför?
Utställningen ”Morden på Arsenalsgatan” handlar om två starka kontraster som möts. Silversmide som ofta förknippas med finkultur och det destruktiva i vårt samhälle, våld och övergrepp. Sebastian Schildt förklarar:
”För mig började det med att jag ville utforska gränslandet mellan konst och konsthantverk. Vad är konst och vad är konsthantverk? Vad skiljer dem åt? En fråga som egentligen är omöjlig att besvara men viktig att diskutera.”
”Under mina funderingar insåg jag att intressant konst är den som lyckas ställa adekvata frågor om sin samtid. Vad är då min samtid? Löpsedlarna lyser mot mig dagligen, budskapen är desamma; mord, våld och övergrepp. Våldet tror jag mycket beror på bristande kreativitet, att vi lever i ett destruktivt kulturklimat. Det slog mig att om jag kunde spegla samhällets brutalitet i mina silverkannor, att mörda tillbringarna skulle det inte bara vara en absurd handling utan också att ifrågasätta det absurda våldet. Tillbringarna kunde bli konsthantverk som speglar sin tid på fler sätt än bara med sin form.”, fortsätter Sebastian Schildt.

Formspråket
Tillbringare och skålar representerar urformer för våra bruksföremål. Dessa, vardagens enkla former, fascinerar Sebastian Schildt.  Att smida och formge dessa är det mest innerliga och värdefulla han kan göra som silversmed. Det är både en utmaning och en njutning att få översätta dem i ädelt material. Att låta formen och materialet tala utan att behöva addera onödiga utsmyckningar. Med denna utställning offrar Sebastian det som berör hans hjärta med önskan om att få andra att fundera över våldet och vår tids kulturella utveckling.


Hantverket
Varje tillbringare tillverkas ur ett och samma stycke, en silverplåt som är ca 15-20 cm i diameter och 3-4 mm tjock. Det är sedan med hammarens slag formen växer fram ur silverplåten. Här handlar det om att se materialets möjligheter och egenskaper, genom att lyssna, känna och titta - hur långt kan man tänja materialet? Att smida en tillbringare tar mellan 70 -100 timmar. På en minut slår Sebastian Schildt ca 100 hammarslag, det blir 6000 hammarslag på en timme. Siffran svindlar när man räknar ut hur många hammarslag en tillbringare mött under sin framväxt.


Sebastian Schildt
Sebastian Schildt är född 1964 i Stockholm. Smide och hantverk har fascinerat honom sedan skoltiden. Ämnen som hade stor plats på schemat i den Waldorfskola han gick, Kristofferskolan i Stockholm. 20 år gammal fann han lärlingsplats hos silversmeden Jan Brunk i Stockholm. Tre år senare dök erbjudandet upp om att ta över en egen ateljé, något han inte kunde motstå. Sedan 1987 har han där varit verksam med inriktning på beställningar och egen produktion. I dag har han ett nära samarbete med bl.a. hovjuvelerare WA Bolin, Svenskt Tenn och Sveriges Riksdag.

Separatutställningar
”Silver” Galleri Metallum, Stockholm
”Juveler” Galleri Metallum, Stockholm
”Tillbringare” Galleri Metallum, Stockholm
”Vita Juveler” Galleri Metallum, Stockholm
”Vita Juveler” W.A Bolin, Stockholm
”Personligheter” Nutida Svenskt Silver, Stockholm
”Jewelry” Clearly First, New York
” Sebastian Schildt” Swedish Design centre, St Barthélemy

Samlingsutställningar
Expo Arte Smyckesgalleri, Oslo
Galleri Electrum, London
Classic VIII, Belgien
Sweden´s Pioneers in the New Century, Osaka, Tokyo och Nagoya
Krapperups Konsthall
Röhsska museet, Göteborg
Galleri Velvet da Vinci, San Francisco
Sculpture to wear, Los Angeles
Japan 6 + Sweden 3, Galleri Okariye, Tokyo
Formsäkert, Liljevalchs konsthall, Stockholm
Kraft, Gula Byggningen, Gustavsberg
Samt ett flertal på Galleri Metallum och Nutida Svenskt Silver

Representerad
Nationalmuseum
Röhsska Museet
Statens Konstråd

Medlemskap
Nutida Svenskt Silver

Stipendier
Konstnärsnämnden
Konsthantverkets Vänner
Sigvard och Marianne Bernadottes Kulturstipendium
IASPIS

Övrigt
Katarina Kyrkas altaruppsats.

Ytterligare information
sebastianschildt.se, www.nutida.nu

Bilder
Finns för fri publicering att hämta på hemsidan sebastianschildt.se
Eller kontakta pressansvarig, Josefine Brøgger, 0708 84 35 08, e-post [email protected]

Pressansvarig 
Josefine Brøgger, tel: 0708 84 35 08, e-post: [email protected]

Sebastian Schildt
Nybrogatan 25 ög, Stockholm, tel: 08 665 40 21, e-post: [email protected]

Galleri Nutida Svenskt Silver
Arsenalsgatan 3, Stockholm, Öppettider: mån-fre 11 - 18, lördag 12 -16  

//